KPN schreef recentelijk dat zij in 2015 enorm veel nieuwe mobiele klanten mochten verwelkomen. Maar evenals een daling van klanten bij Tele2, heeft ook Vodafone te maken met een teruglopend klantenbestand. Het aantal mobiele klanten bij Vodafone nam af met 68.000. Ongeveer 11.000 klanten vertrokken bij Vodafone, en ongeveer 57.000 prepaid klanten verlieten de provider voor een andere aanbieder in Nederland. Zeer waarschijnlijk kozen zij grotendeels niet meer voor prepaid, maar stapten zij over op een sim only bij andere providers in Nederland.
Vooral KPN profiteerde hiervan, zo blijkt uit cijfers van beide providers.
KPN groeit als kool
KPN maakte recentelijk bekend dat zij in 2015 ongeveer 289.000 nieuwe abonnees verwelkomden, een enorm aantal in vergelijking met juist een dalend aantal klanten bij Vodafone. Als gevolg van deze dalende trend is Vodafone ook mogelijk in gesprek met Liberty Global, het dochterbedrijf van Ziggo.
Samen willen ze mogelijk een nieuwe mobiele provider lanceren in Nederland, om zo beter de concurrentie aan te kunnen gaan met KPN. Vodafone en Ziggo zouden bij een fusie namelijk in één klap de grootste concurrent worden van KPN. Het klantenbestand van Vodafone slinkte met maar liefst 2,2 procent, maar bedient nog altijd zo’n vijf miljoen klanten in Nederland.
Dataverbruik stijgt ook bij Vodafone
Evenals bij veel andere providers en mobiele aanbieders in Nederland, steeg ook het dataverbruik van consumenten fors bij Vodafone. In 2015 steeg het dataverkeer met maar liefst 43,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Hiermee lag de groei wel lager dan bij KPN, die zag het dataverbruik verdubbelen in 2015. Bij Vodafone verbruikte de klanten gemiddeld 759 MB per maand aan data.
Wel steeg de omzet van Vodafone in 2015, wat mogelijk een gevolg is van hun groeiende vaste tak. Vodafone probeert namelijk met vast internet ook steeds beter voet aan de grond te krijgen in Nederland, hoewel het nu nog lastig concurreren is met Ziggo en KPN. Een mogelijke samenwerking tussen Ziggo en Vodafone zou dit gemakkelijker maken. Beide partijen hebben bekend gemaakt hier nog steeds over in gesprek te zijn.
Ziggo en Vodafone spannen samen
Uit de gesprekken van Vodafone Nederland en Liberty Global is naar voren gekomen dat Vodafone en Ziggo intensief willen gaan samenwerken. Sterker nog, zij willen hun Nederlandse divisies gaan samenvoegen en richten daarmee een ‘joint venture’ op, waarvan de providers ieder de helft eigenaar worden. Dat hebben beide telecombedrijven recentelijk bekend gemaakt. Dit betekent na de fusie van Ziggo en UPC opnieuw een grote wijziging op de mobiele markt in Nederland.
Ziggo Mobiel
Momenteel biedt Vodafone verschillende mobiele abonnementen aan, en biedt ook Ziggo onder de naam ‘Ziggo Mobiel’ bundels aan. Beide bedrijven richten dus een nieuwe joint venture op met een nieuwe naam. Welke naam dat wordt, is nog niet bekend. Door de samenvoeging van de divisies worden Ziggo en Vodafone in één klap de grootste concurrent van KPN, de marktleider als het gaat om mobiele telefonie en sim only.
Beide bedrijven hopen door de intensieve samenwerking dan ook beter de concurrentie aan te kunnen gaan met KPN, dat hun klantenbestand in 2015 met 289.000 abonnees zag stijgen. Daarentegen heeft Ziggo Mobiel te maken met tegenvallende cijfers, en Vodafone met een teruglopend klantenbestand. Juridisch gezien worden de bedrijven niet één, maar gaan ze alleen samenwerken in een nieuw bedrijf.
Veel Vodafone-klanten hebben al Ziggo internet
Dat Vodafone en Ziggo graag met elkaar wilden samenwerken, komt niet uit de lucht vallen. Zo’n 46 procent van alle mobiele Vodafone-klanten heeft ook breedband via Ziggo. 52 procent van de Vodafone-klanten heeft ook een tv-abonnement bij Ziggo, volgens Telecompaper.
Samen kunnen ze dus perfect hun krachten bundelen en de concurrentie aan gaan met KPN. Het is nog niet helemaal zeker of er een nieuw bedrijf wordt gestart door Vodafone en Ziggo gezamenlijk. De relevante toezichthouders moeten nog toestemming geven voor de samenwerking.
Ziggo heeft aangegeven dat men verwacht eind 2016 al van start te kunnen gaan met het nieuwe bedrijf. Welk bedrijf de leiding gaat nemen over de nieuwe joint venture, is ook nog niet duidelijk. Waarschijnlijk worden de details na verdere besprekingen nog dit jaar bekend gemaakt.