Grote spelers in de telecomsector, waaronder Vodafone, T-Mobile en Samsung, hebben gezamenlijk afspraken gemaakt over ingebouwde simkaarten (embedded sim of ‘eSIM’ genoemd). Die afspraken werden voornamelijk gemaakt tussen fabrikanten van mobiele telefoons en smartwatches, telecom providers en de GSM Association. Halverwege 2016 kunnen we al de eerste wearables met een eSIM verwachten, vanaf eind 2016 komen de eerste mobiele telefoons op de markt met een eSIM.
Wat is een eSIM?
Fabrikanten kunnen de ingebouwde simkaarten vanaf een afstand programmeren. Hierdoor krijg je eenvoudig toegang tot het netwerk van een nieuwe aanbieder, zonder dat je daarvoor een nieuwe simkaart hoeft te plaatsen.
Voor een sim only abonnement zou dit betekenen dat je online kunt aangeven over te willen stappen naar een andere provider, en direct een code van de provider krijgt aangeleverd zodat je kunt overstappen.
De normale sim kaart verdwijnt overigens niet. Verwacht wordt dat het wel zo’n tien jaar duurt voordat alle smartphones zijn voorzien van een eSIM.
Wanneer volgt Apple?
Apple staat nog niet in het lijstje van bedrijven die afspraken hebben gemaakt, maar Apple is volgens bronnen wel in gesprek met de GSM Association. Apple lanceerde in 2014 al een eigen ‘Apple SIM’, die het verwerkte in de iPad Air. Dit voorjaar brengt Samsung al haar eerste eSIM-apparaat uit; de Gear S2 smartwatch. Hierdoor kan de smartwatch zonder tussenkomst van een mobiele telefoon een connectie maken met een mobiel netwerk.
Mobiele providers profiteren niet
De invoering van de ESIM technologie voor de consumentenmarkt is aanstaande. ESIM staat voor embedded SIM, wat zoveel betekent als een simkaart die in je telefoon is ingebouwd (bron: Wikipedia). Deze vervangt dan de huidige losse simkaarten. Eén van de gevolgen hiervan is dat je dan veel gemakkelijker van provider kunt veranderen. Je bent niet meer gebonden aan de simkaart van één specifieke aanbieder. Dat is gunstig voor jou als consument. Maar begrijpelijkerwijs zijn de providers hier minder blij mee.
Uit een uitgebreid onderzoek door management consultants van het Duitse softwarebedrijf MS&C blijkt dat de providers zo’n beetje de enige partij zijn die niet zullen profiteren van de nieuwe technologie. Zij moeten vrezen voor meer concurrentie en minder loyaliteit van de klant. Een ander nadeel is dat providers niet meer zo gemakkelijk toegang hebben tot de individuele klantprofielen, waar zij in hoge mate hun klantenmanagement op baseren. Op dit moment zijn die nog te benaderen via de losse simkaarten, die aan een provider gekoppeld zijn, maar als die eenmaal ingebouwd zijn in de smartphone is die koppeling er niet meer.
Businessmodellen aangepast om te overleven
In het kader van het onderzoek sprak MS&C met 33 deskundigen op ESIM gebied uit 20 verschillende landen. Meer dan 90 procent van hen was het erover eens dat providers hun businessmodellen zullen moeten aanpassen, willen ze het overleven. Daarentegen liggen er juist grote kansen voor de fabrikanten van smartphones en van ESIM. Zij kunnen een grotere rol in de markt gaan spelen omdat zij nu degene zijn die door deze nieuwe technologie direct toegang krijgen tot de klantprofielen.
Dit zal natuurlijk de sim only markt volledig op de kop zetten. Wellicht kun je al binnen een paar jaar helemaal geen losse simkaart van een provider meer kopen. In plaats daarvan zul je misschien wel maandelijks heel eenvoudig (zonder het wisselen van de simkaart) van de ene naar de andere provider kunnen switchen dankzij de ESIM in je smartphone.