De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft bekend gemaakt enkele regels in de Telecommunicatiewet aan te scherpen. Hiermee worden telecomaanbieders verplicht hun klanten actief te informeren over contractwijzigingen. Zo mogen de providers er niet langer vanuit gaan dat een zwijgende abonnee automatisch instemt met de aanpassingen in een contract. Ook mogen klanten hun overeenkomst kosteloos beëindigen, als zij niet met de voorgestelde wijzigingen akkoord gaan.

‘Opt out’

De nieuwe regels vormen de nadere toelichting op artikel 7.2 uit de Telecommunicatiewet, die opkomt voor de belangen van de gebruikers. De Autoriteit Consument & Markt zag zich genoodzaakt op te treden, omdat de beperkte communicatie van providers al tijden ‘een doorn in het oog is’. Zo werd bij klanten die niet reageerden op een voorgestelde contractwijziging, door telecomaanbieders verondersteld dat zij akkoord gingen met de nieuwe voorwaarden. Deze praktijk is genaamd ‘opt out’. Met de verscherping verwacht ACM dit voortaan te voorkomen en hoopt het dat klanten in het vervolg kunnen vertrouwen op goede communicatie over contractwijzigingen. De toezichthouder kondigt tevens maatregelen aan tegen providers die zich niet aan de nieuwe regels houden.

Klachten
Volgens het ACM ontvingen zowel de eigen organisatie als consumenten- en bedrijvenlokketten regelmatig klachten over de praktijken van de providers. Bestuurslid Henk Don schrijft hierover op de website van de toezichthouder: ‘Bekend is het voorbeeld dat een MKB’er zonder kosten zijn contract wil opzeggen, maar opeens een opzegvergoeding moet betalen. De looptijd van de overeenkomst blijkt dan door de telecomaanbieder gewijzigd te zijn zonder dat de ondernemer daarover duidelijk is geïnformeerd. Met de nieuwe regels behoren deze ervaringen tot de verleden tijd’.

Tip: Ook bij sim only abonnementen is het verstandig eventuele contractwijzigingen altijd goed in de gaten te houden. Met de nieuwe regels wordt dit waarschijnlijk een stuk eenvoudiger. Mocht je toch nog iets onduidelijk zijn, raden we aan even contact te zoeken met je provider. Zo kom je nooit voor vervelende verrassingen te staan.

Autoriteit Consument en Markt

Stel een belplafond in

Er zijn een aantal sim only aanbieders die het mogelijk maken om te kiezen voor een belplafond bij het afsluiten van een sim only abonnement. Dit kan extra kosten voorkomen. Dit houdt in dat je na het bereiken van een gekozen plafond geen extra kosten meer kan maken. Ouders kiezen hier vaak voor als zij een abonnement voor hun kinderen afsluiten. Je kunt dankzij een belplafond de kosten zelf in de hand houden. Voor kinderen is het dus ideaal dat je alles in de hand kunt houden als ouder, omdat je niet wil dat ze ineens met erg hoge kosten te maken krijgen. Een populaire provider die deze mogelijk biedt is bijvoorbeeld Youfone Nederland.

Voordeel van een belplafond

Het grootste voordeel van een belplafond is dat je je geen zorgen hoeft te maken over de extra maandelijkse kosten. Sommige ouders willen wel een belplafond, maar vinden het dan vervelend dat hun kinderen hen niet meer kunnen bellen wanneer het plafond is bereikt. In noodgevallen kan dit natuurlijk erg vervelend uitpakken. De provider

Simpel biedt een oplossing
Simpel heeft daar wat op bedacht. Er zijn een paar telefoonnummers die ingesteld kunnen worden bij een abonnement, waardoor deze nummers gewoon bereikbaar blijven wanneer het belplafond is bereikt. Hierdoor hoef je je geen zorgen te maken en kunnen je kinderen je gewoon bereiken. Een mooi bedachte oplossing van Simpel! Overigens biedt Simpel momenteel ook zeer goedkope sim only abonnementen aan met onbeperkt bellen, waardoor er geeneens rekening gehouden hoeft te worden met een belplafond.