Vanaf 1 januari 2017 wordt het afnemen van een telefoon abonnement gezien als het afsluiten van een lening. Zeker als je een abonnement combineert met een toestel ter waarde van 250 euro of meer. Voor de telecomaanbieders is het een hele klus om hun voorwaarden, maar ook voor consumenten verandert er flink. Want als je een lening afsluit, kun je een BKR-registratie krijgen. Heb je een negatieve BKR-registratie? Een telecom- of sim only provider kan besluiten je geen abonnement voor je af te sluiten, omdat zij niet de zekerheid hebben dat jij de rekeningen nu of in de toekomst betalen kan.

Negatieve BKR-registratie is ook van invloed op je mobiel abonnement

Het afsluiten van een mobiel abonnement lijkt erg vanzelfsprekend. Vrijwel iedereen in Nederland heeft een smartphone waarbij een abonnement hoort. Aangezien het de gewoonste zaak van de wereld lijkt, denk je wellicht niet aan de invloed van een mogelijke negatieve BKR-registratie. Echter doen veel telecomproviders toch een kredietcheck om na te gaan of jij je rekeningen betalen kunt. Als je een negatieve BKR-registratie hebt, staan providers volledig in hun recht om je een abonnement te weigeren. Echter is een overgroot deel van de Nederlanders zich hiervan niet bewust. Terwijl er toch bijna 800.000 mensen met een negatief BKR-registratie hebben.

Opeens vragen naar inkomensgegevens

Als je ervoor kiest om een mobiel toestel op afbetaling te combineren met een abonnement moet je opeens extra gegevens achterlaten. Anders kan er geen goede bij het BKR worden gedaan. Hierbij spreken we over gegevens als inkomen en woonlasten. Maar sta je erom te springen om zulke gegevens met je provider te delen? Zeker als je al jarenlang klant bent, is het een vreemde situatie. Je hebt altijd je rekeningen immers altijd betaald. Als je een toestel met een waarde van 250 euro of hoger wilt, wordt er ook nog eens een extra check gedaan.

Providers niet blij met kredietcheck
Sommige providers voeren liever geen kredietcheck uit. Om dit te omzeilen, moeten zij creatief te werk gaan. Zo zijn er mobiele abonnementen waarbij je vooraf betaalt en welke ook nog eens een looptijd van slechts een maand hebben. Bij deze abonnementen kun je ook niet buiten je bundel data verbruiken waardoor je nooit achteraf een hoge rekening krijgen kunt. Een slimme manier om ervoor te zorgen dat iedereen een mobiel abonnement afsluiten kan. Want inmiddels kunnen we niet zonder. Het voordeel van een sim only abonnement is dat er geen BKR-check wordt uitgevoerd. Kijk snel op onze homepage om alle sim only abonnementen te vergelijken.

Vodafone de eerste die stappen neemt

Vodafone heeft als eerste provider een waarschuwing op de website geplaatst dat een smartphone bij een abonnement als een koop op afbetaling moet worden gezien. Op de website van Vodafone kun je de zin ‘Let op! Geld lenen kost geld’ lezen. Dat is de waarschuwing die bedrijven die kredieten verstrekken standaard op hun website en in alle reclame-uitingen moeten vermelden. Dat is zo geregeld in de Wet op het financieel toezicht (Wft). Vanaf 1 januari 2017 vallen alle providers die een abonnement met smartphone aanbieden onder deze wet. Hier is jarenlang over gesteggeld.

Al in 2014 heeft het Hooggerechtshof na meerdere rechtszaken besloten dat een ‘gratis’ smartphone bij een abonnement als een aankoop op afbetaling beschouwd moet worden. De telecomsector was hier niet gelukkig mee en heeft sindsdien onderhandeld over een oplossing. Maar men kwam er niet uit en eerder dit jaar werd dus duidelijk dat men toch gewoon aan de verplichtingen van de Wft moet gaan voldoen. De wet geldt niet voor sim only abonnementen.

De volledige tekst van de uitspraken van de Hoge Raad kun je via de onderstaande links raadplegen (bron: Consumentenclaim).

Duidelijk te zien hoeveel het ‘sim only deel’ kost

Dit betekent concreet dat telecomproviders in het vervolg duidelijk moeten communiceren wat precies de maandtermijn is van de lening, maar ook hoe hoog het rentepercentage is, welke kosten er verder nog bijkomen en wat dan het totale bedrag is wat je als klant uiteindelijk voor het toestel betaalt. Daarnaast moeten ze ook de kosten voor het abonnement en die van je telefoon apart specificeren. Hierdoor zie je eigenlijk de kosten voor het afbetalen van het toestel apart weergegeven van de kosten voor sim only.

Vodafone

 

Aankoop op afbetaling

Ook zijn de providers voortaan verplicht om de verkoop van een smartphone op afbetaling te registreren bij het BKR en kunnen ze hier controleren of het eigenlijk wel verstandig is om een klant een krediet te geven. En tenslotte moeten ze dus hun klanten waarschuwen voor de risico’s van het aangaan van een lening, onder andere door de zin ‘Let op! Geld lenen kost geld’ te plaatsen bij abonnementen waarbij sprake is van een krediet.

1 januari 2017 is de ingangsdatum
Het jaar 2016 gold nog als een overgangsjaar, maar vanaf 1 januari 2017 wordt de strengere regelgeving voor de telecomproviders definitief van kracht. Vodafone is nu dus de eerste provider bij wie de nieuwe regels zichtbaar gecommuniceerd worden. Vanaf 1 januari zal dat bij de andere providers ook het geval moeten zijn. Het afsluiten van een abonnement met toestel zal door de nieuwe regels wellicht lastiger voor je worden. Maar je kunt natuurlijk altijd kiezen voor een sim only abonnement. Daarbij hoef je immers geen krediet af te sluiten en is dus geen ‘aankoop op afbetaling’.