Bij de keuze voor een abonnement, vast, mobiel of sim only, kijken Nederlandse consumenten hoofdzakelijk naar de prijs. Voor 80 procent is de prijs de doorslaggevende factor bij het afsluiten van een nieuw abonnement. Wanneer een gecombineerd abonnement voordeliger is dan de afzonderlijke losse abonnementen, kiezen we massaal voor het combi pakket. Voor 72 procent is het belangrijk om keuzevrijheid te behouden wat betreft de provider waar men het mobiele of sim only abonnement afsluit. Dat blijkt uit een onderzoek dat Telecompaper uitvoerde.
Alles in één en quad play-abonnementen in opkomst
Hoewel dus 72 procent hecht aan keuzevrijheid, wordt toch steeds vaker gekozen voor een alles in één abonnement. De keuze op dit gebied is weliswaar (nog) niet zo heel groot, maar de prijzen zijn wel erg gunstig. Een abonnement waarbij je vaste telefonie, internet en televisie combineert met een mobiel abonnement, wordt ook wel een quad play-abonnement genoemd. Aan het einde van het derde kwartaal van het afgelopen jaar hadden ruim 6,4 miljoen Nederlandse huishoudens een gecombineerd pakket. Bij 894.000 huishoudens ging het om een quad play-abonnement.
Zo’n 80 procent van de ondervraagden in het onderzoek van Telecompaper gaf dus aan vooral naar de prijs van een abonnement te kijken en te kiezen voor een gecombineerd abonnement wanneer dit de voordeligste optie is. Ongeveer 65 procent van de mensen geeft aan een alles in één abonnement te overwegen als er sprake is van interessante voordelen, zoals extra belminuten of MB’s.
KPN meest bekend
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat KPN door de consument gezien wordt als de voornaamste aanbieder van quad play-abonnementen. Aan het einde van 2016 had 37 procent van de klanten van KPN een alles in één abonnement met zowel vaste als mobiele diensten. Naast KPN biedt ook Tele2 voordelen bij het combineren van verschillende diensten. Vodafone en Ziggo zijn naar aanleiding van de alles in één-trend gefuseerd en het nieuwe VodafoneZiggo zal naar verwachting binnenkort ook met quad play-abonnementen komen. Ook T-Mobile heeft die mogelijkheid, sinds het eind vorig jaar Vodafone Thuis heeft overgenomen.
Consument voorzichtig met refurbished telefoons
Op dit moment heeft 15 procent van de Nederlanders een tweedehands of een refurbished smartphone meestal in combinatie met een goedkoop sim only abonnement. Daarbij gaat het in 80 procent van de gevallen om een toestel dat men van een familielid of van een kennis heeft overgenomen. Slechts 20 procent van de telefoons is afkomstig van een ‘vreemde’, bijvoorbeeld aangeschaft via Marktplaats of in een winkel voor refurbished producten. Blijkbaar zijn we erg terughoudend als het gaat om het kopen van tweedehands toestellen van onbekenden.
Steeds minder interesse
In totaal heeft maar zo’n 2 procent van alle Nederlandse consumenten een tweedehands telefoon die van een onbekende gekocht is. En de interesse in de aanschaf van een tweedehands of refurbished toestel wordt alleen nog maar minder. In 2015 gaf 47 procent van de Nederlanders nog aan eventueel geïnteresseerd te zijn in de aanschaf van een tweedehands high-end smartphone. Ruim een jaar later is dat nog maar 40 procent. Vermoedelijk heeft dit te maken met de negatieve publiciteit rond refurbished smartphones. Diverse consumentenprogramma’s op televisie hebben aandacht aan het onderwerp besteed en de Consumentenbond concludeerde dat er vaak veel mis is met refurbished toestellen.
Refurbished telefoons doen het nog wel redelijk goed onder jongeren tussen de 12 en 24 jaar. Van deze groep geeft zo’n 55 procent aan de aanschaf van een tweedehands smartphone te overwegen. Zeer waarschijnlijk hangt dit samen met het lagere besteedbare inkomen van deze leeftijdsgroep. Van de jongeren heeft op dit moment ook ongeveer 20 procent een tweedehands telefoon in zijn bezit. Ook senioren scoren wat dat betreft hoger dan het landelijk gemiddelde met 17 procent. Voor beide groepen geldt dat het in de meeste gevallen gaat om afdankertjes van familieleden of kennissen.