Vanaf deze week kunnen mobiele abonnees van Tele2 Android apps uit de Google Play Store kopen en direct afrekenen via hun telefoonrekening. Dit geldt ook voor sim only klanten. Tele2 is hiermee niet de eerste provider die deze manier van afrekenen (ook wel ‘operator billing’ genoemd) introduceert aan haar klanten, eerder maakten telecomproviders als KPN, Telfort en T-Mobile dit al mogelijk voor hun abonnees. Zoals gezegd is vanaf deze week de nieuwe manier van afrekenen automatisch mogelijk binnen de Google Play Store. Downloads van betaalde applicaties worden dan achteraf via je maandelijkse telefoonrekening verrekend en verschijnen dan ook op je maandelijkse factuur van Tele2.
‘Operator billing’, hoeveel kost dat bij Tele2?
Operator billing kost bij Tele2 niets extra; het is bedoeld om de abonnees een extra service te bieden. Je hoeft hiervoor tevens niet een speciale applicatie te downloaden. De dienst kan eenvoudig aan- of uitgeschakeld worden op de internetwebsite van Tele 2 via ‘Mijn Tele2’.
Binnen de Google Play Store kun je vervolgens eenvoudig aangeven dat je wil betalen via operator billing. Bij de aankoop van een nieuwe app kies je bij de betaalmethode voor ‘Tele2 Factuur’. Je moet je wel beseffen dat deze manier van betalen vervolgens automatisch als voorkeur wordt ingesteld. Wil je een app eenmalig aanschaffen via Tele2 Factuur, dan dien je de functie daarna zelf weer uit te zetten door de voorkeursmethode binnen de Google Play Store te wijzigen. De dienst heeft geen opzegtermijn; wanneer je de dienst uitschakelt zullen de aankopen van die maand niet meer op de factuur verschijnen.
Vrije late introductie
Tele2 introduceert in vergelijking met andere telecomproviders de dienst eigenlijk vrij laat. KPN, T-Mobile en Telfort (opererend op het KPN-netwerk) bieden deze mogelijkheid al zo’n vier jaar aan. Via T-Mobile is het eventueel ook mogelijk om de factuur van app-aankopen achteraf te voldoen via een T-Mobile Factuur. T-Mobile raadt je wel aan om een wachtwoord te gebruiken. Er is standaard een limiet van 70 euro ingesteld per aankoop, met een limiet van 250 euro per maand. Wil je extra zekerheid en voorkomen dat iemand anders buiten jouw toestemming om aankopen doet via jouw account, dan is het instellen van een wachtwoord zeker aan te raden. Het wachtwoord kan ook via de Google Play Store ingesteld worden, vink daarvoor bij de instellingen de optie ‘wachtwoord vereisen voor aankopen’ aan.
Eerste maand is tijdelijk gratis!
Wanneer je vóór 31 maart een sim only afsluit bij Tele2, krijg je de eerste maand helemaal gratis. Bovendien hoef je ook geen aansluitkosten te betalen. Bijzonder aan de actie is dat hij niet alleen voor tweejarige sim only abonnementen geldt, maar ook voor maandelijks opzegbare sim only. Tele2 hoopt met de actie twijfelende klanten over te halen om een sim only bij de prijsvechter af te sluiten. Hoewel Tele2 al de grootste databundels aanbiedt voor de laagste tarieven, zijn veel consumenten toch nog terughoudend om over te stappen naar de nieuwkomer op de telecommarkt. Het mooie van deze actie is dus dat je kan kiezen voor een maandelijks opzegbaar abonnement en op die manier een maand lang gratis het netwerk en de service van Tele2 kan uitproberen. Als het je toch niet bevalt, dan kun je na die maand weer opzeggen. Ben je wel tevreden, dan hou je je maandabonnement aan of zet je het om in een iets voordeliger tweejarig abonnement.
Goedkoopste provider
Tele2 is op dit moment goedkoper dan de andere providers in Nederland. Zo kost bijvoorbeeld een abonnement met 100 belminuten of sms’jes en maar liefst 24 GB aan dataverkeer slechts 32 euro per maand. Volgens de prijsvechter is dit mogelijk omdat ze in Nederland alleen een 4G netwerk heeft. Er hoeven dus geen kosten te worden gemaakt om ook nog een 3G en een 2G netwerk in de lucht te houden. Die kostenbesparing wordt doorberekend in de tarieven voor de klanten, aldus Tele2.
‘4G ready’
Als je gebruik wilt maken van de actie en een sim only bij Tele2 wilt afsluiten, is het wel noodzakelijk dat je over een smartphone beschikt die geschikt is voor het 4G netwerk. Dat is een voorwaarde die Tele2 aan nieuwe klanten stelt, aangezien de provider dus alleen een 4G netwerk heeft. Bestaande klanten zonder geschikte telefoon maken nu nog gebruik van de 3G en 2G netwerken van T-Mobile, maar dat is een situatie waar Tele2 graag vanaf wil. Wanneer je meer informatie zoekt over de ‘Eén maand gratis actie’ kun je terecht op de website van Tele2. De actie loopt nog tot en met 31 maart 2017.