Aan het einde van het jaar 2014 had maar liefst 77 procent van de Nederlandse consumenten een abonnement voor zijn of haar mobiele telefoon. Nog geen jaar later, nu in november 2015, is dit percentage gestegen met maar liefst 5 procent naar 82 procent. Dat meldt Telecompaper op basis van het Postpaid Mobile Insights Q3-rapport. Vooral Sim only profiteert van het stijgend aantal consumenten met een abonnement, en het dalend aantal mensen die een prepaid simkaart hebben. Inmiddels heeft ruim 35 procent van de Nederlanders een Sim only abonnement.

Sim

Telefoon abonnement nog altijd het meest populair

Sim only weet het nog altijd niet te winnen van een los toestel in combinatie met een telefoon abonnement. Bijna de helft van de Nederlanders heeft deze abonnementscombinatie, zo’n 47 procent. Sim only wint echter wel steeds meer aan populariteit.

Het onderzoek brengt verder aan het licht dat providers als Hollandsnieuwe en Tele2 vooral onder tieners populair zijn wat betreft de postpaid aansluitingen. Senioren laten hun keuze relatief vaker vallen op de providers Telfort en Simpel. De drie grootste aanbieders van dit moment zijn nog altijd KPN, T-Mobile en Vodafone, die in alle leeftijdsgroepen nog steeds het meest populair zijn onder de Nederlandse consumenten.

Prijsvechters rukken op

Aanbieders als Ben, Hollandsnieuwe en Simyo winnen wel steeds meer aan populariteit, zo blijkt uit het onderzoek. De lage maandelijkse kosten van deze aanbieders is steeds vaker een reden om voor deze aanbieders te kiezen, dan voor premium merken als Vodafone, T-Mobile en KPN.

Het belang van deze maandelijkse kosten nam sterk toe in het afgelopen jaar. Voor bijna de helft van de Nederlanders (43%) was dit eind 2014 een reden om voor een provider te kiezen, het afgelopen jaar steeg dit percentage met enkele procenten (47%). Verder blijkt uit het onderzoek dat steeds meer mensen er voor kiezen om over te stappen op een andere provider. Zo’n 40 procent van de abonnees is in de afgelopen twee jaar minimaal één keer overgestapt. 37 procent van de abonnees zit al vier jaar of langer bij de huidige provider. Vooral abonnees van T-Mobile en Vodafone blijven hun aanbieder trouw.

hollandsnieuwe-home[1]

Welk abonnement kies je?

Ben je op zoek naar een Sim Only abonnement? Er zijn heel wat verschillende bundels samen te stellen als consument. Ga vooraf goed na welke bundel het beste bij jouw belgedrag past. Je kunt het aantal belminuten aangeven, de hoeveelheid sms-berichten en het gebruik van internet. Hieronder worden een aantal bundels nader toegelicht.

Steeds meer providers bieden abonnementen aan met onbeperkt bellen. Kies je voor een abonnement met onbeperkt bellen, dan ben je voor het bellen wel iets duurder uit. Bij Tele2 kost dit je bijvoorbeeld 10 euro per maand. Je kunt bij Tele2 wel maandelijks je bundel vergroten of verkleinen, zodat het nog meer aan je wensen kan worden aangepast. Let er voorts op dat niet iedere provider over een geschikt 4G netwerk beschikt. De duur van het abonnement verschilt ook per aanbieder. Er zijn diverse vergelijkingssites op internet te vinden, waar voor jou vast een geschikt abonnement tussen zit.

Internetten

Het gebruik van internet via je mobiele telefoon is niet meer weg te denken tegenwoordig. Zo kun je op elk moment internet gebruiken. Het 4G netwerk is echter niet bij elke provider heel uitgebreid in Nederland. Let daarop als je een abonnement afsluit. KPN en Vodafone hebben een hoge dekking, respectievelijk 98% en 90% van de inwoners in Nederland. Het 3G netwerk heeft niet overal een goede internetverbinding. Hoe beter het netwerk hoe sneller internet werkt. Het is vervelend als je bij moet betalen, omdat je meer internet gebruikt hebt, dan je in je bundel had opgenomen. Kijk daarom goed naar je verbruik alvorens je je internetbundel aanpast. Wil je een Sim only abonnement met onbeperkt internet of onbeperkt bellen, zonder enige beperking? Dan is bijvoorbeeld provider Robin Mobile aan te bevelen. Deze provider maakt gebruik van het 3G en 4G netwerk van KPN. Robin Mobile staat bekend om zijn overzichtelijkheid en goede dienstverlening.