De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft T-Mobile gemaand om te stoppen met het aanbieden van de dienst ‘Datavrije Muziek’. Deze dienst houdt in dat klanten van T-Mobile met een databundel van 6 GB of meer gebruik kunnen maken van bepaalde muziekdiensten, zonder dat dit ten koste gaat van hun databundel. Dat is een vorm van zerorating, het aanbieden van sommige diensten buiten de databundel om. En dat is in Nederland verboden. Uiterlijk 10 januari moet T-Mobile stoppen met het aanbieden van ‘Datavrije Muziek’. Doet men dat niet, dan legt de ACM een dwangsom op. Die bedraagt 50.000 euro per dag, met een maximum van 500.000 euro.
Nederlandse wet in strijd met Europese regelgeving
T-Mobile wist al bij de introductie ervan in oktober dat deze dienst in strijd is met de wetgeving in Nederland rond netneutraliteit. T-Mobile trekt namelijk sommige datadiensten voor en dat is verboden. Echter, onder nieuwe Europese regelgeving is het wél toegestaan om een dienst als Datavrije Muziek aan te bieden. T-Mobile is van mening dat de Europese regels zwaarder zouden moeten wegen dan de Nederlandse. Alle lidstaten zouden namelijk verplicht zijn om de Europese wetgeving over te nemen. De provider stapt nu naar de rechter om te laten toetsen of de Nederlandse wet in strijd is met de Europese regelgeving.
In een verklaring laat de ACM weten dat de Nederlandse wet duidelijk is over zerorating en de ACM dus op moet treden. ‘Zerorating kan namelijk schadelijk zijn voor de concurrentie op diensten die op internet worden aangeboden’, aldus de ACM. Hierbij denkt men vooral aan diensten die veel data verbruiken, bijvoorbeeld YouTube en Spotify. Zodra zerorating aan een provider wordt toegestaan zullen andere providers volgen en allerlei diensten voortrekken of juist benadelen. Juist om die reden is er een wet op netneutraliteit. Het is nu dus aan de rechter om te bepalen of deze wet nog steeds van kracht is of dat T-Mobile door kan gaan. Spannende tijden dus als je een sim only met ‘Datavrije Muziek’ van T-Mobile hebt.
Rond jaarwisseling piek in data
Tijdens de afgelopen jaarwisseling hebben mobiele providers KPN en T-Mobile een forse piek geregistreerd in het dataverkeer op hun netwerken. T-Mobile verwerkte maar liefst 41 procent meer dataverkeer dan het jaar ervoor, bij KPN was dat 40 procent. Beide providers geven verder aan dat de jaarwisseling niet voor problemen op de netwerken heeft gezorgd. Vodafone en Tele2 hebben hun cijfers van Oud en Nieuw nog niet bekendgemaakt. Jaarwisselingen zijn een perfecte stresstest voor mobiele netwerken, aldus T-Mobile. Overal in het land komen grote groepen mensen bij elkaar en iedereen wil elkaar massaal bellen, sms’en of een gelukkig nieuwjaar wensen via WhatsApp, Twitter of Facebook. Daardoor ontstaat er een forse piekbelasting van de diverse mobiele netwerken.
Consumentengedrag verandert
Tijdens de jaarwisseling is ook heel goed zichtbaar hoe het consumentengedrag in de loop der jaren verandert. Zo stuurden Nederlanders elkaar bij de start van het jaar 2000 nog 23 miljoen sms berichten. Tijdens de afgelopen jaarwisseling waren dat er nog maar 3 miljoen. Daarentegen maken nu steeds meer mensen gebruik van messaging-apps zoals WhatsApp of Snapchat of sociale netwerken, zoals Facebook, Instagram of Twitter om elkaar de beste wensen voor het nieuwe jaar over te brengen. Dat leidde deze jaarwisseling dus tot een stijging van het dataverkeer met zo’n 40 procent.
De ontwikkeling van het aantal telefoongesprekken in de Nieuwjaarsnacht laat geen eenduidig beeld zien. T-Mobile meldt een stijging van het aantal telefoontjes met 20 procent ten opzichte van de vorige jaarwisseling. Bij KPN was juist sprake van een daling van het aantal telefoongesprekken: van 5 miljoen een jaar geleden naar 4,4 miljoen nu. Het aantal verzonden sms’jes daalde bij KPN ook. Bij T-Mobile bleef dit min of meer gelijk.