Nederlandse smartphonegebruikers hebben in de afgelopen twee jaar gemiddeld genomen een steeds kleinere databundel genomen bij hun sim only abonnement.
De gemiddelde databundel is de afgelopen twee jaar namelijk gedaald van 2,6 GB naar 2,3 GB per maand.
De daling van het gemiddelde datapakket wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de grote aanwas van nieuwe gebruikers van mobiele data.
Deze nieuwe gebruikers kiezen in eerste instantie vaak voor een kleinere databundel, waardoor het gemiddeld de afgelopen twee jaar iets is gedaald.
Dit blijkt uit een onderzoek van Telecompaper.
Steeds meer mensen kiezen een databundel
Steeds meer Nederlanders gebruiken wel data met hun sim only abonnement of abonnement met toestel. Het aantal mensen dat géén data verbruikt is gedaald van 43 procent in 2013, naar 25 procent in 2015.
Steeds meer mensen kunnen dan ook niet meer zonder een databundel. Hierbij valt het op dat de meeste gebruikers kiezen voor een databundel van 1GB per maand.
De populariteit van een abonnement met bundels boven de 1 GB (1000MB) is de afgelopen twee jaar flink gestegen.
Twee jaar geleden was dat nog 4 procent, nu is dat 11 procent. 5 procent van de Nederlanders heeft een bundel van 4GB of hoger, terwijl dat in 2013 nog maar op 1 procent lag.
Het aantal gebruikers met een sim only abonnement met onbeperkt internet is flink gedaald, als gevolg van het feit dat de meeste providers zo’n datapakket niet meer aanbieden.
1GB
De meeste consumenten met een abonnement (49 procent) verwachten bij hun volgende databundel voor 1GB te kiezen.
30 procent van de ondervraagden stelt een bundel van maximaal 500MB te nemen, terwijl 23 procent van de Nederlanders verwacht een databundel te nemen die groter is dan 1GB.
Dit lijkt het meest verstandig, aangezien uit verschillende onderzoeken blijkt dat ons dataverbruik in het laatste jaar gemiddeld fors is toegenomen.
Op onze homepage vind je een eenvoudig overzicht van alle abonnementen met sim only, met een overzichtelijke weergave van de abonnementen met de meest voorkomende databundels.
Verslaafd
Maar er is meer interessant onderzoek. Wat had je deze ochtend eerder in je handen? De kleren voor de dag, of je mobiele telefoon?
Wij weten het antwoord al.
Volgens een onderzoek van Deloitte grijpt meer dan de helft van de Nederlanders binnen 15 minuten na het wakker worden naar hun mobiele telefoon. En daarbij telde het uitzetten van de wekker niet eens mee in het onderzoek.
Deloitte geeft als voorbeeld een inzicht in het ‘dagboekje’ van het gemiddelde werkend mens.
Voor de meeste werkenden begint de werkdag direct na het wakker worden. Zij checken hun mail zodra de ogen open gaan. Studenten werken eerst nog hun gemiste appjes weg voordat ze uit bed gaan.
Ook onderweg naar het werk kunnen de meeste mensen hun mobiele telefoon niet links laten liggen: zo’n 17 procent van de werkenden zit op zijn telefoon te spelen tijdens het autorijden.
Privé doeleinden
Tijdens het werk gebruikt maar liefst 75 procent van de mensen hun mobiele telefoon voor privé doeleinden.
Een derde van de werkenden kijkt zelfs tijdens het vergaderingen ‘stiekem’ op hun mobieltje. Maar ook na een lange dag werken wordt er nog altijd flink gebruik gemaakt van de telefoon.
36 procent van de Nederlanders gebruikt hun telefoon tijdens het eten met familie of vrienden, waarvan 30 procent zelfs in een restaurant.
Een op de drie kijkt naar hun laatste updates wanneer ze aan het praten zijn met vrienden of familie.
Na een lange vermoeiende dag, leggen we de telefoon eindelijk naast ons hoofdkussen. Wel pas gemiddeld 15 minuten voordat we in slaap vallen.
Deloitte
Volgens Deloitte zorgen de uitstekende mobiele netwerken in Nederland deels voor de verslaving. Verder merkt Deloitte op dat steeds meer mensen voor een sim only abonnement kiezen, en alleen hun telefoon vervangen wanneer deze kapot is.
Voornamelijk Apple gebruikers hebben de neiging hun oude iPhone eerder te vervangen dan nodig is.
Zo ruilden relatief veel iPhone 6 gebruikers hun telefoon al in voor de nieuwste iPhone 6S.