Wanneer je bij de KPN op zoek bent naar een abonnement voor je mobiele telefoon gedurende de periode van één jaar, is het tegenwoordig alleen nog mogelijk om te kiezen voor een sim only abonnement. Dus als jij een gratis toestel wilt krijgen bij je abonnement, kan dit alleen nog maar als je een contract afsluit vanaf de periode van twee jaar.
Besluit van de Hoge Raad
Wanneer je dus een abonnement wilt afsluiten voor de periode van één jaar, zal je dus zelf een nieuwe smartphone moeten aanschaffen of je kan natuurlijk gebruik blijven maken van je eigen toestel. Een goede reden die de KPN geeft voor de beslissing geen gratis toestellen meer weg te geven voor de periode van een jaarabonnement, is dat zij zeggen dat de meeste consumenten vandaag de dag kiezen voor abonnementen van twee jaar. Maar waarschijnlijk telt het feit zwaar mee dat de Hoge Raad heeft besloten dat het weggeven van een gratis toestel, eigenlijk helemaal niet zo gratis is.
De providers verhalen de kosten van een gratis toestel wel op een andere manier bij de consument heeft de Hoge Raad geconcludeerd en de Raad is van mening dat de consument wordt misleid en dat het hier eigenlijk een ‘koop op afbetaling’ betreft, en dus is het een automatisch gevolg dat de Wet Financieel Toezicht om de hoek komt kijken. Bovendien moeten de providers wanneer zij een gratis toestel aanbieden bij een abonnement en de kosten komen boven de 250 euro uit, de koop laten registeren bij het Bureau Krediet Registratie.
Minder klanten
Meer nieuws van het front van deze provider: KPN heeft in het eerste kwartaal van 2016 zo’n 36.000 nieuwe mobiele (sim only) abonnees mogen verwelkomen. Dit aantal ligt een stuk lager dan voorgaande kwartalen. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt bij de kwartaalcijfers over het eerste kwartaal van dit jaar. De winst die KPN opstrijkt per mobiel abonnement per maand is wel gelijk gebleven en ligt nog altijd op ongeveer 25 euro. In vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar heeft KPN in totaal wel meer mobiele abonnees; zo’n 5,2 miljoen. Dit betekent een stijging van 2,8 procent ten opzichte van vorig jaar. Deze stijging is vooral te danken aan het aantal abonnees dat een gecombineerd alles-in-1 pakket met een mobiel abonnement heeft genomen. Dit wordt ook wel ‘KPN Compleet’ genoemd. Het aantal mensen met deze abonnementsvorm steeg met maar liefst 63 procent naar 1,29 miljoen klanten.
Aantal abonnees dalende
Het aantal abonnees met een ‘normaal’ mobiel abonnement of sim only abonnement viel terug naar 2,35 miljoen, een daling van bijna 9 procent in vergelijking met vorig jaar. Dit komt mede door de overstappers naar KPN Compleet of andere mobiele providers. Daarnaast speelt het dalend aantal prepaidklanten een rol; dit daalde met 7,3 procent naar 1,6 miljoen klanten. Steeds meer mensen verkiezen een goedkoop sim only abonnement boven een prepaid simkaart, door de dalende prijzen van sim only abonnementen.
Het gemiddelde dataverbruik per abonnee is flink stijgende bij KPN. Gemiddeld wordt er zo’n 1.057 MB per maand gebruikt door een abonnee. Een kwartaal eerder lag dat nog op 1.017 MB. Over het constateert KPN de trend dat steeds meer klanten een alles in 1 pakket nemen, steeds vaker in combinatie met een mobiel abonnement (KPN Compleet). Hiervoor in de plaats zijn dalingen te zien in het aantal huishoudens dat een los abonnement heeft voor breedband internet, vaste telefonie of digitenne.
Storing bij KPN
Tot slot was er deze week een landelijke storing op het mobiele netwerk van KPN. Daarom konden veel klanten dinsdagochtend geen verbinding maken met het internet. Bellen was in de meeste gevallen wel mogelijk. Aanvankelijk meldde de provider dat de oorzaak lag bij een stroomstoring bij een energieleverancier, waardoor een groot deel van het netwerk niet goed te bereiken was. Later bleek deze constatering toch niet juist. De daadwerkelijke oorzaak van de storing wordt vermoedelijk nog onderzocht en is door KPN vooralsnog niet bekend gemaakt.
Uit een overzichtskaart van de website Allestoringen.nl blijkt het probleem zich vooral voor te hebben voorgedaan bij klanten in de Randstad. Een relatief klein deel van de KPN-gebruikers in één van de andere grote steden hebben eveneens hinder ondervonden van de storing. Zo werden er onder meer netwerkproblemen gemeld in de regio’s Eindhoven, Groningen en Maastricht. Opvallend genoeg bleken via social media andere KPN-klanten nergens last van te hebben. Doordat veel kleinere providers zoals Simyo en Telfort gebruikmaken van het netwerk van KPN, ondervonden ook deze bedrijven hinder van de storing. Technologiewebsite Tweakers.net meldt dat de storing rond kwart over tien was verholpen. Hoewel de oorzaak van de netwerkproblemen nog onduidelijk is, lijken de beperkte verbindingsmogelijkheden vooral gebruikers van mobiel internet te hebben getroffen. Diverse klanten gaven aan wel verbinding te hebben met 4g, maar desondanks niet te kunnen internetten. Forumgebruikers van Tweakers meldden dat de problemen konden worden verholpen door het toestel te herstarten of kort in vliegmodus te zetten.
Komen storingen vaker voor?
Storingen bij providers komen helaas met enige regelmaat voor. Zo deden begin augustus soortgelijke netwerkproblemen met mobiel internet zich al voor bij Vodafone. Doordat veel kleinere providers gebruikmaken van één van de vier grote, mobiele netwerken in Nederland, zijn ook deze bedrijven niet gevrijwaard van problemen. Houd hiermee rekening bij het afsluiten van een sim only abonnement. Recentelijk werd nog door de Consumentenbond onderzocht welke provider de relatief minste storingen had op hun netwerk. Hieruit bleek dat de netwerken van KPN en virtuele provider Simyo het beste uit de test kwamen.