Provider KPN biedt per 2 mei aanstaande een nieuw telefoon- of sim only abonnement aan, genaamd ‘Zorgeloos Premium Plus’. Met dit nieuwe abonnement beschik je over nóg grotere bundels in zowel binnen- als buitenland. Het wordt een abonnement met een enorme databundel van maar liefst 20GB. Naast Zorgeloos Premium Plus wordt er ook een nieuw ‘Zorgeloos Premium’-pakket gelanceerd. Voor beide abonnementen geldt dat je altijd gebruik kunt maken van het razendsnelle 4G internet van KPN.
Zorgeloos gebruik maken van sim only
KPN introduceert het nieuwe sim only- of telefoon abonnement om grootgebruikers tegemoet te komen die zowel data verbruiken in binnen- en buitenland. Het moet er voor zorgen dat deze grootverbruikers ook daadwerkelijk ‘zorgeloos’ kunnen internetten in zowel binnen als buitenland. Een databundel van 20GB overschrijden, dat lukt namelijk niet zo snel en daarmee moet het voor de consument aanvoelen als een abonnement met onbeperkt internet.
Niet goedkoop
KPN is niet goedkoop; en dat geldt ook dit nieuwe type abonnement. Het abonnement zal naar verwachting zo’n 99 euro per maand kosten als sim only abonnement. Bij een abonnement met toestel kost het abonnement gemiddeld 129 euro per maand. Ook is het mogelijk te kiezen voor KPN Compleet, wanneer je denkt niet genoeg te hebben aan 20GB. In dat geval heb je de beschikking over een databundel met maar liefst 40GB aan internet. Daarnaast kan er 1GB per maand aan mobiel internet verbruikt worden in andere EU-landen, maar ook in landen als de Verenigde Staten en Canada. Als de databundel op is, word je abonnement niet afgesloten maar gaat de snelheid alleen omlaag. Hiervoor rekent de provider ook geen extra kosten. Zo kun je nooit voor verrassingen komen te staan bij de facturatie.
Altijd onbeperkt bellen
Net als bij alle andere abonnementen die de naam ‘Zorgeloos’ dragen bij KPN, geldt ook voor deze nieuwe abonnementen dat je onbeperkt kunt bellen en sms’en in Nederland. Deze Zorgeloos Premium-bundel heeft echter als voordeel dat je ook onbeperkt kunt bellen in alle EU-landen, de VS en Canada. In onze vergelijker zijn de abonnementen van KPN vanaf 2 mei ook te vinden en te vergelijken met andere abonnementen van alle aanbieders in Nederland.
Veel nieuwe klanten in 2015
Meer goed nieuws voor de Nederlandse provider. Het aantal consumenten met een mobiel telefoon- of sim only abonnement bij KPN, is fors gestegen. Het mobiele klantenbestand van de grootste aanbieder van mobiele telefonie in Nederland steeg met maar liefst 206.000 klanten. Steeds minder consumenten kiezen voor prepaid, waardoor er veel abonnees bijkomen. Dat heeft KPN in een nieuw rapport bekendgemaakt. KPN vermeldt in het rapport dat zijn er in totaal 289.000 abonnees hebben bij gekregen, en zo’n 83.000 prepaid klanten hebben verloren. KPN is alleen maar blij met deze ontwikkeling, want KPN verdient meer met mobiele abonnees dan met prepaid. Gemiddeld betaalt een klant bij KPN namelijk 19 euro per maand voor een mobiel- of sim only abonnement. Abonnees daarentegen betalen ongeveer 27 euro per maand gemiddeld.
KPN kiest er voor hun netwerk ‘uit te lenen’ aan providers zoals Youfone en AH Mobiel. De winst die het KPN opleverde om andere providers op het KPN netwerk te laten opereren, viel echter tegen. Het aantal klanten steeg nauwelijks bij deze virtuele providers en de positie verslechterde zelfs. Simyo en Telfort, die ook opereren op het KPN netwerk, werden niet meegenomen in de cijfers.
Dataverbruik fors gestegen
Net zoals bij veel andere providers, is ook bij KPN het gemiddelde dataverbruik van de klanten fors gestegen het afgelopen jaar. Klanten verbruikten zelfs bijna twee keer méér data dan in 2014. In 2014 werd gemiddeld zo’n 413 MB data per maand verbruikt, maar afgelopen jaar is dit gestegen naar maar liefst 833 MB per maand. Verwacht wordt dat deze stijging de komende jaren wordt doorgezet. Deels door het verhoogde dataverbruik over het algemeen, maar ook deels door de steeds hogere snelheden die worden bereikt door bijvoorbeeld het 4G internet van KPN. De provider hoopt het komende jaar opnieuw meer klanten te binden. KPN schrijft dat men inzet op ‘KPN compleet’, waarbij je door meerdere diensten af te nemen bij KPN, meer korting krijgt op je breenband-, mobiel- of sim only abonnement.