Er gaan veranderingen komen voor de registratie van mobiel telefoon abonnement. Telecomaanbieders die een toestel met een abonnement aanbieden, moeten dat gaan zien als een lening. Hierdoor veranderen voor de providers een hoop dingen. De ‘lening’ moet worden geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Bij de aankoop van een mobiel abonnement met toestel moet de slogan “geld lenen kost geld” worden vermeld. Dat is het gevolg van een mislukt overleg tussen Minister Dijsselbloem (Financien) en de telecomproviders in Nederland.

Mobiele telefoon plus abonnement

Maandenlang werd er overleg gevoerd tussen mobiele telecomproviders en Jeroen Dijsselbloem. Het doel was om een gedragscode samen te stellen rondom het verstrekken van smartphones bij abonnementen. De aanleiding was dat Minister Dijsselbloem vond dat het ‘gratis’ aanbieden van een toestel bij een mobiel abonnement, tegen de regels was. Volgens de minister moeten de providers zich aan dezelfde regels houden als banken en kredietverstrekkers. Een toestel bij een abonnement moet ook als een lening moet worden gezien.

In het jaar 2014 oordeelde de Hoge Raad al dat het aanbieden van een ‘gratis toestel’ bij een smartphone abonnement eigenlijk niet ‘gratis’ genoemd mag worden. Het moest de naam ‘aankoop op afbetaling’ krijgen. Je betaalt immers iedere maand ook een gedeelte voor de aanschaf van het toestel. Om deze reden tonen veel aanbieders zoals Studentmobiel inmiddels de maandelijkse kosten voor het toestel en de maandelijkse kosten voor het mobiel abonnement apart van elkaar.

Gevolgen voor het sim only abonnement?

De providers en telecomaanbieders in Nederland zullen de komende tijd hun manier van het aanbieden van mobiele abonnementen dus moeten aanpassen. Dit geldt niet voor toestellen die goedkoper zijn dan 250 euro. Voor sim only geldt deze nieuwe regelgeving niet. Wanneer je een sim only afsluit, wordt dit door de staat niet gezien als een ‘lening’. Hierdoor kun je altijd nog een dergelijk abonnement afsluiten zonder dat dit bij het BKR wordt geregistreerd. De telecomproviders zijn zeer teleurgesteld door dit besluit. In een gezamenlijke brief aan de Tweede Kamer probeerden de ‘grote vier’ providers in Nederland (KPN, Vodafone, T-Mobile, Tele2) toch nog een gedragscode eruit te kunnen slepen. Maar dit was tevergeefs. Wanneer de nieuwe regels uiterlijk doorgevoerd moeten zijn, is nog niet duidelijk.

Steeds vaker gecombineerd met vast internet

Steeds meer Nederlandse consumenten kiezen er voor hun vaste abonnement voor televisie, internet en telefonie te combineren met een mobiel abonnement. Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat maar liefst 700.000 huishoudens hier al voor kiezen. Steeds meer aanbieders proberen deze pakketten aan de man te brengen. Zo noemt KPN deze dienst ‘KPN Compleet’, wat veel voordelen biedt voor de klant.

Combivoordeel betekent meer winst
De providers vinden deze combinaties ideaal, omdat zij op deze manier veel winst kunnen behalen uit één klant. Om deze reden bieden steeds meer providers gecombineerde diensten aan. In hoop dat consumenten het prettig vinden om alles in één pakket te hebben. In vakjargon worden dit ook wel ‘quad-play abonnementen’ genoemd. Deze abonnementen stegen het afgelopen jaar van een marktaandeel van 6,1 naar ruim 10 procent. Vooral onder de oudere bevolking wordt dit pakket steeds vaker afgesloten.

Ziggo

Combinatie van 3-in-1 het meest populair

Hoewel steeds meer mensen voor zo’n totaalpakket kiezen, blijft het combineren van drie diensten (televisie, internet, vaste telefonie) het meest populair. Bijna vier miljoen huishoudens kiezen voor zo’n alles in 1 pakket. In het vierde kwartaal van 2015 heeft dit gezorgd voor een omzet van 1,013 miljard euro. Dat is 7,5 procent meer dan in hetzelfde kwartaal in 2014. Het combineren van twee diensten neemt in populariteit af. Vaak wordt er nog wel gekozen voor alleen televisie en internet, omdat men niet meer kiest voor een vaste telefonie-aansluiting.

Ziggo marktleider

Ziggo heeft de afgelopen jaren erg bijgedragen aan deze ontwikkelingen en is inmiddels marktleider als het gaat om het ‘alles in 1 pakket’. 61 procent van deze pakketten wordt bij Ziggo afgenomen, 29 procent kiest voor KPN. 10 procent blijft over voor andere spelers op de markt zoals Caiway, Tele2 en Vodafone. De laatste aanbieder is wel bezig aan een flinke opmars en richt zich steeds meer op de markt voor alles in 1 pakketten.