Het dataverbruik neemt explosief toe en daarmee nemen ook de databundels snel in omvang toe. Ongeveer een jaar geleden had een kwart van de abonnees van mobiele providers een bundel van meer dan 2 GB (2000 MB). In het derde kwartaal van het jaar 2017 is dit percentage toegenomen tot 35 procent. Vooral onder de klanten van Tele2 en T-Mobile zijn de grote databundels enorm in populariteit toegenomen: ongeveer 10 procent van de T-Mobile abonnees en 11 procent van de Tele2 klanten heeft een bundel van meer dan 10 GB, dit blijkt uit het Postpaid Mobile Insights Q3 2017 rapport van Telecompaper, een gerenommeerd onderzoeksbureau op het gebied van telecom. Dit betekent dat deze consumenten een sim only abonnement met onbeperkt internet hebben afgesloten bij beide providers. Telfort klanten hebben gemiddeld de kleinste databundels in Nederland of zelfs helemaal geen bundel bij de provider (26%).
Verschillen tussen providers
De marktaandelen van de grotere providers in Nederland zijn in vergelijking met het derde kwartaal van vorig jaar ongeveer gelijk gebleven. De providers KPN, T-Mobile en Vodafone hebben nog steeds 66% van de mobiele telefonie-markt in handen. T-Mobile en Tele2 zijn de meest opvallende stijgers in het afgelopen kwartaal. Volgens Telecompaper is het stijging in het aantal klanten vooral toe te schrijven aan jongeren die kiezen voor een onbeperkt internet abonnement. Het marktaandeel van Telfort, een KPN-merk, daalde het afgelopen jaar met maar liefst 11 procent naar 8 procent. Buiten de grotere providers in Nederland is Simpel een opvallende stijger te noemen. De sim only provider heeft nu 10 procent van de sim only markt in handen, wat enorm knap is als je nagaat dat er 11 providers in Nederland actief zijn inclusief de ‘grote vier’ providers KPN, T-Mobile, Vodafone en Tele2.
Telecompaper constateert verder dat de gemiddelde bestedingen teruglopen bij vooral KPN en Vodafone, terwijl dit bij Tele2 en T-Mobile juist toeneemt door de populariteit van sim only abonnementen met grote databundels of onbeperkt data, door de providers zelf ‘Unlimited’ bundels genoemd.
Consumenten
De maandelijkse prijzen van sim only abonnementen zijn nog steeds de belangrijkste reden voor consumenten tijdens het sim only vergelijken. Voor 43 procent van de Nederlanders was de prijs namelijk de voornaamste reden, dit verklaart ook waarom Simpel zo populair is als prijsvechter. Dit cijfer is overigens stabiel, vorig jaar lag dit nog op 42 procent. Wel wordt de kwaliteit van het netwerk steeds vaker genoemd bij de consumenten. Nu wordt dat door 28 procent van de consumenten benoemd terwijl vorig jaar 20 procent van de consumenten dat meeneemt als reden. Overigens blijkt dat Word-of-Mouth nog steeds relatief zeer belangrijk is. 27 procent van de consumenten heeft namelijk advies overgenomen van familie of vrienden. Verder valt op dat maar liefst 23 procent van de KPN-abonnees verklaart dat de combi-voordeel die men krijgt bij het afnemen van zowel telvisie/vast internet als mobiel (KPN Compleet), een belangrijke reden is om een abonnement bij KPN af te sluiten. T-Mobile abonnees kiezen vaker voor de provider omdat ze hun eigen abonnementen kunnen bijstellen.
Tevreden klanten
Tot slot zijn klanten in het afgelopen jaar gemiddeld meer tevreden geworden over hun sim only provider. De net promoter score (NPS) is de afgelopen vijf kwartalen met 5 punten gestegen naar 21 punten. Het percentage consumenten dat aangeeft binnen twee jaar over te stappen naar een andere sim only provider, is het afgelopen jaar gedaald van 25 naar 21 procent.