Waar Tele2 eerder nog tegenvallende cijfers behaalde na de introductie van hun eigen 4G netwerk, blijkt de Zweedse provider in het eerste kwartaal van 2016 wél goed gevonden te zijn door de Nederlandse consument. Tele2 heeft namelijk in het eerste kwartaal van 2016 per saldo 31.000 klanten geworven voor mobiele telefonie in Nederland.
Introductie iPhone abonnementen in combinatie met sim only
Tele2 heeft recentelijk verschillende iPhone-toestellen geïntroduceerd in het aanbod, wat er mogelijk toe heeft geleid dat er meer nieuwe klanten werden geworven. Ook de investeringen in het nieuwe 4G-netwerk lijken eindelijk tot resultaat te hebben geleid. Het totale aantal mobiele klanten van Tele2 is daarmee aanzienlijk gestegen. De provider heeft nu 875.000 mobiele klanten. Dit is een flinke stijging ten opzichte van een kwartaal eerder. In het laatste kwartaal van 2015 wierf Tele2 nog slechts 3.000 mobiele klanten in Nederland. Ook het aantal klanten voor vast internet nam toe, met 1.000 klanten naar 345.000 totaal. Het aantal mensen dat vaste telefonie af heeft genomen daalde met 4.000 naar 51.000 klanten.
Omzet stijgt
Uiteindelijk is de omzet van Tele2 dan ook gestegen in de eerste drie maanden van 2016, met 3 procent naar 1,4 miljard Zweedse kroon (157 miljoen eur). Dit blijkt uit de laatste kwartaalcijfers die het bedrijf openbaar heeft gemaakt voor Nederland. Het bedrijf is ook actief in Zweden, Duitsland, Oostenrijk, Kroatië, Kazachstan en de Baltische staten. De totale omzet van het concern zakte het vorige kwartaal wel met 1 procent, naar 6,5 miljard kroon. Dit heeft te maken met een dalend aantal klanten in het buitenland.
Sim only
In hoeverre het aantal sim only-abonnees is toegenomen, wordt niet duidelijk uit de presentatie van de kwartaalcijfers. Door de toenemende populariteit van 4G ligt het voor de hand dat ook het aantal sim only-klanten van Tele2 momenteel stijgende is. Het bedrijf biedt al een 4G abonnement aan met 1000MB en 100 belminuten vanaf 9 euro per maand.
Na KPN werkt ook Tele2 aan ‘small cells’
In navolging van KPN en Vodafone gaat ook Tele2 werken met zogenaamde ‘small cells’. Dit zijn kleine antennes die op drukbezochte plaatsen in bijvoorbeeld Amsterdam worden geplaatst om zo de dekking van het 4G netwerk te verbeteren. Ook de capaciteit van het 4G netwerk wordt op die plaatsen vergroot, zodat veel mensen tegelijkertijd kunnen genieten van een optimale internetsnelheid. De small cells werken gemiddeld in een straal van ongeveer 200 meter en worden voornamelijk geplaatst op drukke pleinen of winkelcentra. KPN plaatste eerder al een ‘small cell’ op het Rembrandtplein in Amsterdam. Tele2 wil haar telefonie- en sim only-klanten met deze small cells dus ook een betere dekking bieden op drukbezochte plekken. De eerste plek waar deze cells worden geplaatst is in haar flagship store in Amsterdam. Klanten kunnen op die plek dan ook het razendsnelle 4G internet testen. Mogelijk kunnen door deze small cells daar enorme pieksnelheden worden bereikt met een mobiele telefoon.
Vodafone
KPN en Vodafone besloten zoals gezegd al eerder om small cells te plaatsen, en deze providers zijn dan ook al verder met het plaatsen van deze antennes op druk bezochte plekken. Zo werden in verschillende drukke steden en op verschillende stations al small cells van KPN geplaatst, met een bereik van ongeveer 200 tot 500 meter.
T-Mobile
T-Mobile is nog niet begonnen met het plaatsen van small cells. Wel is T-Mobile bezig om 4G+ uit te rollen waardoor er hogere pieksnelheden kunnen worden bereikt via hun 4G netwerk. Voor 4G+ bieden momenteel slechts enkele toestellen ondersteuning, maar in de nabije toekomst zullen steeds meer smartphones ondersteuning bieden voor dit snellere internet.