Tweedehands mobiele telefoons zijn bezig aan een op mars. Dat blijkt uit een Global Mobile Consumer Survey van Deloitte. Nederlandse consumenten zijn de laatste jaren steeds positiever gaan staan tegenover het gebruik van een toestel die een of meerdere eerdere eigenaren heeft gehad. Inmiddels staat bijna de helft van de Nederlandse bevolking positief tegenover een tweedehands mobiele telefoon.
47 procent is positief
Momenteel bezit volgens het onderzoek zo’n 13 procent van de Nederlanders een tweedehands toestel. Exact 47 procent van de Nederlanders staat momenteel positief tegenover de aanschaf van een toestel dat eerder is gebruikt. Zeker wanneer het gaat om ‘refurbished’ toestellen zijn consumenten positief. Twee jaar geleden stond zo’n 42 procent van de bevolking nog positief tegenover een tweedehands toestel. Vooral consumenten tot 50 jaar staat positief tegenover een gebruikt toestel. In de categorie tussen de 40-49 jaar geldt dit voor een vijfde, bij de senioren geldt dit voor slechts elf procent.
Mobiel toestel van een bekende
Consumenten staan vooral positief tegenover een gebruikt toestel die eerder in gebruik is geweest bij een bekende. Vorig jaar gaf 15 procent van de Nederlanders aan een mobiele telefoon bij een bekende te willen kopen. Dit percentage bleef de laatste jaren stabiel op 15 procent hangen.
Telecompaper bekeek bij dit onderzoek tevens de verschillen in houding ten opzichte van gebruikte mobiele telefoon bij zowel postpaid-klanten als sim only klanten. Hieruit bleek dat klanten met een sim only positiever tegenover een tweedehands toestel staan (51%) dan postpaid-klanten (43%). Dit is logisch te noemen: vaak wordt een tweedehands toestel namelijk gecombineerd met een sim only. Ook kiezen steeds vaker mensen voor een sim only wanneer hun mobiel abonnement met toestel af loopt. Wanneer tijdens het contract het toestel kapot of teveel verouderd is, wordt er steeds vaker overgeschakeld op een tweedehands toestel.
Geen databundel
Ongeveer één vierde van de Nederlandse consumenten heeft nog géén databundel voor mobiel internet. Deze consumenten betalen nog los per MB, of hebben simpelweg geen mobiel internet bij hun telefoon- of sim only abonnement. Dat blijkt uit een onderzoek van Telecompaper. Deze groep is echter flink aan het slinken; steeds meer mensen kiezen er voor een databundel te nemen. In 2013 zei nog 43 procent van de ondervraagden geen bundel voor mobiele data te hebben, en alleen gebruik te maken van belminuten en smsjes. Binnen de groep consumenten zit overigens ook een groot deel gebruikers die helemaal geen gebruik maken van mobiel internet, en een groep die wel af en toe op internet zitten maar geen mobiel abonnement hebben.
Gemiddeld verbruik op 2,3 GB
De gemiddelde databundel ligt momenteel ongeveer op 2,3 GB. Dit is een lichte daling, wat het gevolg is van het feit dat steeds meer ‘nieuwe’ gebruikers eerst kiezen voor lage databundels. De verwachting is echter dat de gemiddelde databundel de komende jaren flink zal stijgen door het toenemend dataverbruik en de hogere snelheden van de (4G) netwerken.
Databundel 1GB populair
De databundel met 1GB is momenteel het populairst. Ongeveer 47 procent van de consumenten heeft zo’n databundel. 11 procent heeft een databundel van 1GB tot 3GB. Vijf procent heeft een bundel met meer dan 4GB aan internet data. De verwachting is dat de meeste consumenten in de komende jaren blijven kiezen voor een bundel met 1GB aan data (1000MB). Ongeveer de helft van de ondervraagden geeft ook aan in de toekomst voor deze databundel te kiezen.
Stichting wil compensatie
Verder in het nieuws deze week: Telecomproviders zoals KPN, T-Mobile, Vodafone en Telfort moeten hun klanten, die een mobiel telefoon abonnement hebben afgesloten met een ‘gratis toestel’ gaan compenseren, dat stelt ConTel (Stichting Consument & Telecomsector). Deze stichting is een meldpunt begonnen met de naam AfzetAbbo. Mensen die een ‘gratis’ mobiele telefoon ontvingen bij hun abonnement kunnen daarvoor aankloppen bij deze stichting. Meer dan honderd mensen hebben zich al gemeld bij het meldpunt.
De stichting stelt dat het goed mogelijk is dat de providers een miljoenenclaim kunnen krijgen. Het is onduidelijk hoe de stichting op dit bedrag is gekomen, maar ConTel beroept zich op een uitspraak van de Hoge Raad in 2014. Toen bleek dat het gratis aanbieden van een telefoon bij een abonnement, eigenlijk een vorm van koop op afbetaling is. Hierdoor melden verschillende providers momenteel de prijs voor het abonnement, en apart de prijs voor het maandelijks afbetalen van de mobiele telefoon. Maar nog steeds wordt vaak de toestelwaarde verwerkt in de maandelijkse abonnement kosten. ConTel stelt dat gebruikers jarenlang teveel hebben betaald voor hun telefoon abonnement.
Minister reageert
Jeroen van Dijsselbloem, minister van Financiën, stelde recentelijk nog dat een abonnement met een ‘gratis’ toestel moet worden gezien als een lening. Daarom zijn er strenge regels van toepassing, die momenteel niet worden gehandhaafd door de providers. Hierdoor zou er momenteel paniek heersen onder de providers, omdat bij een rechtszaak het contract wellicht geheel ongeldig kan worden verklaard. Woordvoerders van providers zoals KPN, T-Mobile en Vodafone wilden niet inhoudelijk reageren op de uitspraken van de stichting. De providers stellen dat de telecomsector momenteel in gesprek is om een nieuwe gedragscode op te stellen rond het aanbieden van telefoon abonnementen.
Inmiddels kiezen veel providers er voor te vermelden wat de waarde van de mobiele telefoon is bij het afsluiten van een abonnement. Sommige providers tonen zoals gezegd zelfs welk deel het abonnementsgeld is, en welk deels bestemd is voor de afbetaling van de mobiele telefoon.
Een abonnement met ‘gratis’ toestel zou door deze problemen verder in het nauw kunnen komen. De laatste jaren blijkt al dat er steeds meer consumenten kiezen voor een sim only, waarbij je dus niet een mobiele telefoon nieuw koopt en maandelijks afbetaald. De mobiele telefoons gaan steeds langer mee, waardoor een sim only steeds interessanter wordt. Sim only vergelijken kan uitkomst bieden bij het afsluiten van een nieuw abonnement, zo vind je direct abonnement dat perfect aansluit op jouw wensen.