Ben je op zoek naar een sim only dan heb je tegenwoordig volop keuze. Vrijwel alle grote en bekende providers bieden vandaag de dag ook sim only aan. Welke provider de beste aan

bieding voor jou heeft, hangt natuurlijk van een aantal factoren af. Doordat je bij een sim only abonnement geen nieuw toestel ontvangt, maar met je eigen mobiele telefoon blijft bellen, ben je met een dergelijk abonnement in ieder geval een stuk voordeliger uit.

Ken je belgedrag

Je wilt verschillende aanbieders van sim only vergelijken, maar waar moet je nu eigenlijk op letten? Wat vind je belangrijk en hoe gebruik jij je telefoon? Ben je een beller of stuur je liever een bericht?

En als je belt, houd je het dan kort maar krachtig of neem je rustig de tijd? Gebruik je ook veel internet op je mobiel of vind je dat juist minder belangrijk?

Het zijn veel vragen, maar wanneer je even de tijd neemt om hierover na te denken, krijg je wel meteen een goed beeld van wat je nu eigenlijk nodig hebt in een nieuw abonnement.

Ben je tevreden? Kijk dan toch eens rond…

Wanneer je altijd met volle tevredenheid bij een bepaalde provider hebt gebeld, is het op zich logisch dat je eerst bij die provider gaat kijken. Maar, het loont absoluut de moeite om bij het afsluiten van een nieuw abonnement alle providers in je zoektocht mee te nemen. De bekende aanbieders zoals onder andere Simyo, Ben, Youfone, Simpel, Hollands Nieuwe, Vodafone en Tele2 veranderen hun aanbiedingen en tarieven ook regelmatig.

Dit doen zij om nieuwe abonnementen af te kunnen sluiten. Daarom is het dus beslist de moeite waard om één ander goed naast elkaar te zetten.

Waar zitten de verschillen dan?

De grootste verschillen vind je in het aantal belminuten, het aantal MB voor je internet verbruik en de duur van een contract. Let ook op of de sms berichten binnen of buiten de belbundel vallen.

Wanneer je weet wat je wilt en wat je mobiele telefoon verbruik op dit moment is, kun je op een goede en eenvoudige manier online de beste keuze maken.

Sim only vergelijken

Virtuele providers

Steeds meer consumenten kiezen vandaag de dag voor een virtuele provider. Dit blijkt uit onderzoek door Telecompaper.

Met name sim only abonnementen vinden gretig aftrek bij juist de virtuele providers. Zij bieden hun abonnementen tegen zeer lage prijzen aan, waardoor zij een steeds groter deel van de markt in handen krijgen.

Consumenten zijn steeds kritischer en willen kwaliteit voor een zo laag mogelijke prijs. Aangezien virtuele providers gebruik maken van de netwerken van gerenommeerde providers, zit het met de kwaliteit over het algemeen wel goed. Daarom wordt er onder de virtuele providers met name op de prijs geconcurreerd.

De ‘grote drie’ vs virtuele providers

Al jaren is de markt van de mobiele telefonie vooral in handen van de grote providers: KPN, T-Mobile en Vodafone. De laatste jaren verliezen zij fors marktaandeel aan virtuele providers. Dit kunnen zij onder andere doen doordat zij geen eigen netwerk hebben.

Een virtuele provider is dus een provider die zelf geen netwerk heeft, maar gebruikmaakt van een ander netwerk. Je zou denken dat de grote providers zelf ook hun tarieven aan zouden passen om mee te kunnen dingen naar de binding met de prijsbewuste consument. Zij hebben echter de meer strategische keuze gemaakt om onder hun vleugels zelf virtuele providers neer te zetten.

Zo concurreren ze toch mee met de prijsvechters, maar behouden toch hun klant. Opvallend is dat de virtuele providers die in handen van de grote providers zijn samen meer dan de helft van de markt van de virtuele providers in handen hebben.

Dit zijn Simyo en Telfort onder de vlag van KPN. Vodafone heeft Hollands Nieuwe geïntroduceerd en T-Mobile heeft Ben op de markt gezet.

Meer winst

Hoewel de drie grote providers door het inzetten van eigen virtuele providers de schade beperkt houden wat betreft marktaandeel, maken zij door de goedkope tarieven wel beduidend meer winst.

In verhouding gaan zij er dus toch op achteruit, maar de schade blijft te overzien. Doordat zij de netwerken in eigen beheer hebben, die door de virtuele providers tegen vergoeding worden gebruikt, is het niet waarschijnlijk dat op korte termijn de grote providers door deze zogenaamde prijzenoorlog in de problemen komen.

Wat is een ‘virtuele’ provider?

Er zijn verschillende providers actief op de Nederlandse markt. Veel mensen zijn er niet van op de hoogte dat er eigenlijk drie hoofdproviders zijn en dat zijn KPN, Vodafone en T-mobile. Dit zijn de hoofdproviders, want zij zijn in het bezit van een eigen mobiele netwerk en deze onderhouden en beheren zij. Tele2 heeft zich sinds kort daarbij ook geschaard met een eigen 4G netwerk.

Andere providers zoals Simpel, Simyo, HollandsNieuwe en Ben hebben geen eigen mobiele netwerk en maken daarom gebruik van één van deze netwerken. Deze aanbieders worden daardoor virtuele providers providers genoemd. Als er gebruik wordt gemaakt van een ander netwerk dan heet dat officieel een Mobile Virtual Network Operator (MVNO).

Het kan bij een virtuele provider over een dochteronderneming gaan van KPN, Vodafone of T-Mobile. Ben is bijvoorbeeld een dochteronderneming van T-Mobile. Een virtuele provider kan ook onafhankelijk zijn, hierbij kun je denken aan Simpel. Simpel maakt namelijk gebruik van het netwerk van T-Mobile, maar het is geen dochtermerk van T-Mobile.

Telecompaper

Er is onderzoek gedaan naar de groei van virtuele providers door het onderzoeksbureau Telecompaper. Daaruit is naar voren gekomen dat er een groei is bij virtuele providers. In het eerste kwartaal van 2015 is de markt voor virtuele providers gegroeid met 0,6 procent.

Er waren op het moment van de onderzoeksperiode 20,6 miljoen aansluitingen. Het is niet vreemd dat het aantal virtuele providers groeit. Er worden namelijk de voordeligste maandelijkse kosten aangeboden.

De netwerken zijn hetzelfde, want er wordt gebruik gemaakt van een ander netwerk. De keuze is daarom voor de Nederlandse consument een stuk uitgebreider geworden.

De prijs geeft voor veel mensen dan de doorslag. Als iemand toch voorkeur heeft voor een bepaald netwerk, dan kan dan aan worden gegeven bij een tool en dan worden alleen de providers weergegeven die hiervan gebruik maken, dat zijn dan ook de virtuele aanbieders.