Ziggo Mobiel stopt per direct met het aanbieden van mobiele- en sim only abonnementen. De aanbieder stopt met het aanbieden van deze abonnementen in verband met de samenwerking met Vodafone.

Vodafone zal voortaan nu de mobiele telefonie namelijk voor zijn rekening nemen.

Het is gevolg van een fusie die eerder dit jaar tot stand kwam. Vodafone daarentegen is gestopt met het aanbieden van vast internet: T-Mobile Thuis heeft inmiddels deze tak overgenomen.

Dit was nodig om toestemming te krijgen voor de fusie.

Fusie Ziggo en Vodafone

Ziggo en Vodafone zette eind vorig jaar de fusie in: beide bedrijven richtten toen samen een joint venture op genaamd ‘VodafoneZiggo’.

In eerste instantie werd verwacht dat beide bedrijven ook onder deze naam diensten zouden gaan aanbieden, maar uiteindelijk bleek dit niet het geval.

Zowel Ziggo als Vodafone blijven hun diensten aanbieden onder hun eigen naam.

De samenwerking moet er voor zorgen dat er stevige concurrentie kan worden geboden aan KPN, die met KPN Compleet de combinatie tussen vaste en mobiele diensten erg aantrekkelijk maakt.

Concurreren met KPN Compleet

Zoals gezegd proberen Vodafone en Ziggo de strijd aan te gaan met KPN Compleet. Dit doen ze door gratis extra’s aan te bieden aan klanten die zowel vast internet van Ziggo als een mobiel- of sim only abonnement van Vodafone hebben.

Deze klanten kunnen vanaf nu profiteren van dubbel zowel data binnen je sim only, een extra TV pakket naar keuze bij Ziggo en het Veilig Online pakket waarmee je verschillende apparaten in huis kunt beveiligen.

Ziggo en Vodafone geven gratis extra's

Ziggo besloot te stoppen

Ziggo besloot enkele jaren geleden om sim only aan te bieden als zelfstandige provider. Zeker in combinatie met vast internet van Ziggo was dit een aantrekkelijke optie, hoewel veel andere prijsvechters goedkopere abonnementen konden aanbieden.

Voor het verstrekken van deze abonnementen maakte de provider al gebruik van het netwerk van Vodafone. Op die manier kwamen zij op het idee om uiteindelijk de krachten te bundelen.

De nieuwe extra’s zoals dubbele date, een extra TV zender naar keuze en extra beveiligen gelden voor nieuwe klanten van Vodafone.

Bestaande klanten van Ziggo krijgen later dit jaar nog een interessant overstap-aanbod naar de mobiele diensten van Vodafone.

Waarom krijgt Ziggo Mobiel geen voet aan de grond?

Ziggo lag al niet goed in de markt op het gebied van telefonie. Ziggo en UPC zijn enige tijd geleden samengevoegd, waardoor nu steeds minder mensen Ziggo aanraden als provider.

Vrienden en familie krijgen minder vaak de tip van iemand die al klant is, dit komt naar voren uit de Word of Mouth score.

In juli had het bedrijf namelijk de hoogste score, net als Simyo. Deze score geeft namelijk aan hoeveel procent van de huidige klanten een aanbieder aan zou bevelen bij anderen.

Op dat moment gaf bijna drie kwart van de postpaid-klanten aan dat ze zijn mobiele provider aan zouden bevelen bij anderen. Zij hebben een score gehaald van 52.

Toen scoorde Ziggo ruim boven de andere acht mobiele partijen die zijn meegenomen in het onderzoek. Inmiddels ruim 24 weken later scoren zij 42.

De score is dus wel degelijk gedaald en dit heeft te maken met het samengaan met UPC. Op het moment dat Ziggo en UPC nog onafhankelijk waren van elkaar, behaalde UPC ook al een slechtere score dan Ziggo.

UPC

UPC had niet zo’n sterk imago als Ziggo. Dit was de reden dat de bedrijven samen zijn gevoegd onder de naam Ziggo.

Er is voor de klanten van allebei de providers veel gaan veranderen. Hierdoor kregen de Ziggo-klanten hogere downloadsnelheden, ze kregen MyPrime en de Horizonbox.

Daarbij kregen de UPC-klanten meer content en diensten voor een hoger maandbedrag. De reden dat veel mensen Ziggo nu niet meer aanraden, heeft ook te maken met het aantal storingen.

De aanrader van mobiele telefonie wordt nu minder aangeraden en de Word-of-Mouth-score zakte voor Ziggo tot onder het niveau waar UPC ook al zat.

De hogere kosten spelen hierin ook een rol en helpen dan ook niet mee voor de score. Als je op sociale media kijkt, dan zie je dat daar ook vaak wordt geklaagd over de communicatie van dit bedrijf.